Thursday, October 28, 2010

Apa itu BRONOK LANGKAWI????

Kali nih jay bawak cerita pasal makluk bernama bronok..
apew tuh bronok??
ha... nih yg jay dapat dari wikipedia scroll n scroll >>>>>
Beronok ialah sejenis hidupan laut yang seakan-akan GAMAT
 dan hidup di kawasan pantai yang berselut. 
Beronok di makan mentah iaitu di jadikan sebagai kerabu 
dan merupakan makanan eksotik komuniti Melayu di LANGKAWI KEDAH
Ia berwarna coklat atau merah jambu dan kenyal seakan-akan isi kelapa dan rasanya agak masin.
 Beronok juga tidak boleh didedahkan kepada haba kerana ia akan menjadi cair.



itu dia bronok langkawi mari... cam cam lintah pon ada
cam gamat pon adablum.gif... errrrrrrrrrrr
scroll lagi >>>>

ha... tudia kerabu bronok hahaha... jgn duk kata geli n tak lalu
try tgk bru tau rasa dia cam mana.. hoye2 
blum.gif
nampak cam tetttttttttt jewblum.gif... hahaha
meh sini jay nak ajar cara nak buat kerabu bronok pulak>>>>>
bronok direbus dan dibersihkan untuk proses selanjutnya...ianya akan dicampur dengan bahan2 biasa seperti kita membuat kerabu perut lembu atau kerabu jantung pisang atau kerabu daun selom...cuma tambahkan bronok yang telah dihiris-hiris jer untuk menjadikan ianya kerabu bronok...
hehehewow! wow! wow! sedapnya kerabu bronokblum.gif...kalau korang nak cuba,
nanti datang Langkawi jgn lupa kerabu bronok ni...
Insya Allah dalam entry mendatang aku akan cuba masukkan cerita tentang sup gamat pula...yummie yummie!blum.gif

3 comments:

  1. nk muntah...sorry tp mmg leh telan ni lau bg saya..sedp ke..

    ReplyDelete
  2. -.- sedap sgt sgt ke biasa biasa je??

    ReplyDelete
  3. Ktenye bronok x blh didedhkn kpd haba,tp npe kt bwh 2 die ckp rebus???

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

music graphic